Min vægttabs rejse

2560x1440-white-solid-color-background

Mange har et ønske om et vægttab, men hvordan taber man sig på den bedste måde? Jeg har været på utallige slangekure, fjernet en masse madvare fra min kost og skåret ned på mit daglige indtag. Hvad der virker i forhold til vægttab, har jeg en idé om, er meget individuelt. I hvert fald hvordan man kommer i gang. For har man rygrad til at gøre det selv, eller skal man have hjælp fra en kostvejleder?

Jeg har selv prøvet mig frem, jeg har indgået væddemål, jeg har brugt en kostvejleder. Jeg har prøvet rigtig mange ting. Jeg har fundet inspiration igennem rigtig mange mennesker, som har været igennem et vægttab og hvad de har gjort for at opnå dette vægttab. Derfor vil jeg gerne dele min vægttabsrejse med jer.

Jeg har i mange år været tynd, og selvom man er tynd betyder det ikke at man slipper for kommentarer om hvordan man ser ud. Jeg fik kommentarer som ‘pas nu på du ikke forsvinder’ og ‘du blæser jo væk når du er så tynd’. Men jeg var en af dem som kunne spise hvad jeg ville, uden at jeg tog på af det, men det holdte ikke evigt.
I slutningen af gymnasiet begyndte jeg at tage på. Mine vaner blev langt mere usunde end hvad de førhen havde været, og da jeg blev student og flyttede hjemmefra steg tallene på vægten mere og mere. Den dag i dag ville jeg ønske, at nogen havde slået mig oveni hovedet og sagt, at det virkelig var galt, for jeg kunne ikke se det selv.

IMG_1531IMG_0499
juli 2009 – september 2011

I februar 2014 vejede jeg 80,8 kg, og havde siden jeg blev student taget ca. 20 kg på. Jeg vidste godt jeg burde tabe mig, men så slemt var det vel heller ikke? Det var først da jeg kom hjem fra en måned i Ghana, og kiggede billederne fra turen, at det gik op for mig. De her billeder havde jeg da ikke lyst til at vise nogen? Var det virkelig mig det der? Jeg var vred på mig selv over at jeg havde ladet det stå sådan til. Vred fordi jeg ikke havde lyst, til at dele billeder fra en af de største oplevelser i mit liv med min omgangskreds. Jeg tog derfor en beslutning om at nu ville jeg tabe mig, og sætte mig et mål på 20 kg. I Ghana havde jeg allerede tabt mig knapt 3 kg.
Jeg begyndte at skære ned på de mængder af mad jeg indtog, og vænnede min mave til at blive mæt af mindre mængder. I juni 2014 kom jeg under de 70 kg. I juni fik jeg også målt min fedtprocent, og selvom jeg havde en normalvægt, var min fedtprocent meget høj. Dette skræmte mig en del, og jeg har ikke turde få den målt siden dengang.

IMG_2270IMG_5354
juni 2012 – februar 2014

Fra de 80 til 70 kg. havde mit fokus mest været på min kost, og ikke særlig meget på træning. Jeg kunne ikke finde lysten til at træne, og følte at det var en tvang at skulle afsted. Jeg styrketrænede et par gange om ugen, men den eneste cardio jeg fik var i skolen ift. svømning og til mit linjefag. Men vægten gik ned og det var det vigtigeste for mig.
Fra juni til oktober 2014 stod min vægt meget stille, jeg lå omkring de 68-69 kg, og hver dag var en kamp for at få vægten ned. I oktober 2014 tog jeg en beslutning om at få hjælp fra en kostvejleder. Dette valgte jeg, da jeg manglede nogle sundere alternativer i min hverdag. Indtil nu havde jeg ændret lidt på mine usunde vaner, men jeg tabte mig mest fordi jeg havde skåret ned på den mængde mad jeg indtog. Derfor så jeg en kostvejleder som en god mulighed for nogle nye og sundere vaner, samt at tabe mig yderligere.

IMG_4260IMG_7443
maj 2014 – juli 2015

Jeg startede mandag den 20 oktober 2014 på en 7 ugers kostplan hos Augusta Schade, og vejede 67,7 kg da forløbet startede. Mit forløb vil jeg komme ind på i et andet indlæg. På de 7 uger tabte jeg 3 kg og 16,5 cm. Det lyder ikke af meget, men det vigtigste var for mig at jeg fik etableret nogle sundere vaner i min hverdag. Vaner der den dag stadig holder ved. Derudover kunne jeg se en stor forandring på min krop.
I februar gik styrketræning fra at være en tvang til at være en lyst, og jeg trænede nu 4-6 gange om ugen. Det viste resultater på vægten og ikke mindst på kroppen. På dette tidspunkt blev vægten mere og mere overflødig, og jeg begyndte at fokusere mere på hvad jeg så i spejlet.
I august opnåede jeg endelig mit vægttab på 20+ kg. At opnå et mål man har kæmpet så hårdt for, er en utrolig fed følelse. Men det sluttede ikke der, for nu handlede det om at holde vægten og holde fast i min træning og mine sunde valg i hverdagen.

thumb_IMG_4459_1024thumb_IMG_4883_1024
januar 2016 – februar 2016

I 2014 og 2015 var mit mål at tabe mig de 20 kg og derefter lægge mit fokus væk fra vægten og tallet derpå, og fokusere mere på hvad jeg så i spejlet.
Mit mål for 2016 og fremover er at skabe mig et spejlbillede jeg er tilfreds med, uafhængig af hvad vægten siger. Jeg elsker træning og mine sundere valg i hverdagen, men jeg elsker også bland selv slik og kage. Det handler derfor for mig om, at finde en balance i mit liv, uden at komme tilbage til den pige jeg var i starten af 2014.

Vægttab er ikke nemt, det kræver blod, sved og tårer. Men det er så meget det hele værd! Vigtigst af alt er, at du skal finde en glæde ved de sunde valg og en form for træning. Du kommer ingen vegne hvis du ser det som en tvang. Lad være med at slå dig selv oveni hovedet og lade dig kontrollere af vægten. Det der er det vigtigste er, at du kan lide det du ser i spejlet, og det er der du skal finde dine fremskridt. IKKE på tallet på vægten!

You may also like

3 kommentarer

  1. Spændende læsning! Glæder mig til at høre mere om dit kostvejledningsforløb, da jeg selv overvejer det samme 🙂

    Og virkelig fin blog du har! Elsker at du angiver kcal på dine opskrifter og at du tager så fine billeder.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *